Skip to content

Konstruktionen

Elida V är ritad och konstruerad av tre parter: Danish Yacht DesignCoriolis AB samt Elida AB. Beräkningsunderlaget har gjorts av High Modular.

Allmänna fakta
• Signalbokstäver: SEMW
• IMO-nr: 9443190
• Antal passagerare i E-område: 60
• Antal passagerare i B-område: 36
• Skolfartyg: max 36, varav max 12 passagerare
• Total längd/Loa: 40,005 m (131 ft)
• Tonnage, brutto: 156 (volym)
• Tonnage, netto: 46 (volym)
• Längd i vattenlinje/Lvl: 35,3 m
• Bredd/B: 7,70 m
• Djupgående/D: 4,00 m
• Deplacement/Depl: ca 95 ton (light ship)
• Kölvikt: ca 43 ton

Volymer
• Bränsletank, SB: 1,7 m3
• Bränsletank, BB: 1,7 m3
• Färskvattentank: 2 x 550 l
• Svartvattentank: 1,7 m3
• Gråvattentank: 1,7 m3
• Spilloljetank: 0,1 m3

Vävar/Laminat/Lim
• Glasfibermattorna är multiaxiella och tillverkade i S- och E-glas
• Vid större punktlaster används kolfiber och andra specialfiber
• Vinylester Dion 9100-800 används i skrov och däck
• Polyester Hydrex 200-800 används till invändig struktur, däckshus mm
• Divilette NQG1 HV-lim för Divinycell HD-kvalité
• Divilette SQ-lim för Divinycell H-kvalité
• Utvändigt laminat: 2 x CSM 225 g, 5 x DBLT 850/100 g
• Kärnmateriel (Divinycell): HD-250 45 mm (botten + 75 mm över KVL och vid förstärkningar vid fribordshörn och däck), H-130 50 mm (fribord och däck)

Framdrivningsmaskin
• Volvo Penta D6 310, miljödiesel
• 6 l digitalt styrd dieselmotor 310 hk
• Klassad motor med följande utrustning:
– Monterad i rostfri A-60 klassad låda
– Torra avgaser som följer trunken upp i riggen
– Flexibel motorupphängning och fast växel
– Växel Mekanord 270 6:1 med förlängd dragstång för flöjning av propeller
– Vattensmord rostfri hylsa och Hunnested fyrbladig propeller 945 mm dia.

På huvudmaskin finns följande utrustning monterad:
• 1 st länspump 2,5-tums impeller 30 m3/h
• 1 st brandpump Desmi centrifugalpump 25 m3/h
• 1 st generator 24 V DC 100 A
• 2 st bottenventiler – en för kylvatten och en för brandpump
• 1 st överbordsventil för kylvatten ut, samt 1 st utlopp för smörjning av axel

I ”vattenrummet” på styrbord sida om maskinrummet finns:
• 1 st ENWA watermaker som ger 5 000 l/dygn
• 1 st vattenpump för färskvatten
• 1 st Pulsonex Värmepanna
• 1 st CumminsOnan 4 kW generator
• 1 st ringpump till sprinklersystem med batteribackup för 30 min drift
• 1 st tank med Softonex tillsatsmedel för lågtrycksdimma

Nödpumpar
På var sida om plattformen akterut sitter 1 st nödlänsmotor respektive 1 st brandpump, manuell start med kapacitet 30 m3 respektive 25 m3. Självevakuerande Desmipumpar med Hartzmotorer. Brandpumpen kan dessutom driva sprinklern.

Generell elbeskrivning
I en tid av ökande strömförbrukning har vi skapat en strömsnål installation.
I segelläge använder vi LED-ljus i hela fartyget med extremt låg förbrukning.
Den dagliga elförbrukningen täcks till 70-80 procent av solceller (placerade på däckshustaket); vid högre förbrukning laddas batterier via generator alternativt laddning från land.

Batterier
• 2 set batterier 600/300 A/h
• 1 set nödbatterier för navigation 240 A/h, placerade i anslutning till navigationskonsolen
• 1 set nödbatterier radio 150 A/h, placerade uppe på däckshuset

Laddning
• 10 solcellsplattor, som i snitt ger 24 V, 20 kWh/dygn
• 1 generator huvudmaskin 100 A/h
• 1 generator 80 A/h
• 1 laddare 220 V landström 120 A/h
• 2 laddningsrelä till nödbatteri

Riggen
• Riggen består av stormast samt mesanmast, tillverkade i eloxerad aluminium med roddar i rostfritt stål. Hela riggen är beräknad med säkerhetsmarginal maxlast x 2,25.
• Bommarna är av typen ParkAveny, vilket innebär att de är väldigt breda för att fånga upp seglen på ett säkert sätt
• Förseglen är av manuell rulltyp
• Stor- och mesansegel är av hellattad typ; duken är en Spectraduk, som ger låg vikt, stabil form och extrem lång livslängd
• Ett vinschpaket med 4 st stora Harkenvinschar midskepps utgör själva ”motorn” i seglingen och ligger perfekt placerat för att ta emot en snabb order.

Köl
Köllådan är tillverkad av fartygsstål grad A, fylld med bly, blästrad och målad.
Den är bultad i fartygsskrovet med 36 st M30 bult, samt är fastlimmad med Sikaflex.

Roder
Rodret är ett frihängade spadroder, tillverkat i aluminium och lagrat i skrov och däck. Det manövreras med två handpumpar.
Rodret är tillverkat på Svendborgs Skipsveft, Danmark.
Styrmaskin Tenfjord.

Navigation
• 1 st radar blackbox med kartplotter och 4 st flatskärm, Transas och Furuno
• 1 st radar radomantenn, Furuno
• 1 st standardkompass Aklass, Lyth
• 2 st magnetkompass vid styrplatserna, B klass, Silva
• 1 st DGPS, SAAB
• 1 st AIS, SAAB
• 1 st ekolod, Furuno
• 2 st pejlskivor
• 1 st vindinstrument, Tacktic
• 1 st Voyage Disc Recorder, ”svarta lådan”, Furuno
• 2 st fasta VHF DSC, Furuno
• 3 st hand-VHF, McMurdo
• 1 st flygradio 121,5, Icom
• 1 st kortvåg/mellanvåg DSC, Furuno
• 1 st Inmarsat C, Furuno
• 2 st Epirb
• 1 st SART
• 1 st Navtex, Furuno
• 1 st GPS för radioutrustning, Furuno
• 2 st PA-system för säkerhetsmeddelanden, Furuno

Bärgningsutrustning
• 6 st 12-mannaflottar, Viking, placerade på akterdäck vid belyst livbåtstation
• 1 st rescuebåt (4,5 m) SOLAS-godkänd Valiant RIB med 25 hr utombordsmotor
• livbälten för 70 vuxna samt 10 barn, försedda med ljus
• 8 st livbojar, varav 2 med rök och ljus, samt 2 med enbart ljus
• 2 st linkastare
• 12 st livbåtsljus/nödsignaler

För att läsa konstruktören Jackob Vierös egna ord om Elida V, klicka här.