Elida I
Elida I var en tyskbyggd engelsk kutter, byggd 1876. Hon kom till Sverige och Gullholmen 1907 under namnet Elida och den förste svenske ägaren hette A L Abrahamsson. När hon 1963 köptes upp av den nystartade Elidaföreningen var det Anders Lennart Verner Abrahamsson – alias ”Tarren”– som stod som köpare.
Under vintern 1963-64 gjordes hon färdig för att sedan invigas 1 maj 1964. Hon seglade fram tills 1966, då en stötta på slipen gick rakt igenom bordläggningen.
Elida I ligger numera på en fartygskyrkogård utanför Donsö Svartskär.
Korta fakta
Rigg: ketch
Längd: 26 m (vattenlinje/lpp: 23,5 m)
Bredd: 5,6 m
Djupgående: 3 m
Deplacement: 78 ton
Segelarea: 220 m2
Masthöjd: 20 m
Maskin: Volvo Penta D96
Fart: 6 knop
Kojplatser: 26
Elida II
Elida II var ett vackert fartyg, som 1896 byggdes i Svendborg, Danmark, och gjorde sin jungfrufärd under namnet Nåden. Hon hamnade i Sverige några år senare och fick namnet Rita. Akervall var namnet på skepparfamiljen och hemmahamn var Hamburgsund.
En anmärkningsvärd sak är att detta stolta lilla segelfartyg förde judiska familjer ut i frihet under andra världskriget. 1949 var hon en sliten gammal dam, men med sina vackra linjer valde Akervall att rekonstruera henne.
Sjötorps varv plockade ner henne till kölstocken och byggde upp henne till ett så gott som nytt fartyg. Akterspegeln ersattes av en rundgattad akter och hon fick snabbt omdömet och smeknamnet ”Bohusläns svan”.
1966 blev hon Missionsfartyget Elida och seglade fram tills 1981 som svenska Elida, då hon blev norska Elida, uppköpt av vår systerorganisation.
Hon har seglade sammanlagt under 30 år som Elida. Tyvärr gjorde sedan skeppsmasken sitt och med certifikatet indraget låg hon under många år som kafé vid Aker brygga i Oslos hamn, innan hon slutligen blev upphuggen 2019 då man inte ansåg sig ha råd göra de reparationer som försäkringsbolaget krävde.
Korta fakta
Rigg: ketch
Längd: 24,75 m (vattenlinje/lpp: 22 m)
Bredd: 5,4 m
Djupgående: 2,9 m
Deplacement: 107 ton
Segelarea: 180 m2
Masthöjd: 20 m
Maskin: Volvo Penta, 196 kW
Fart: 8 knop
Kojplatser: 48
Elida III
Elida III byggdes i Karlstad 1951 som ett av Sveriges sista nybyggen av en segelskuta. Detta var i en tid när vissa fortfarande nitade fartyg och svetsningen hade börjat. Finn, som hon hette från början, var svetsad i plåtarna men nitad i spanten och hon byggdes för att segla spannmål. Skepparen hette Osvald och var från Bleket, Tjörn.
Efter några ägarbyten hamnade hon i Trondheim, där Tarren tillsammans med några vänner köpte henne. Hon byggdes om helt uppe på det anrika ”Trellevarvet” på Kållandsö av Harry Jonsson, en profil inom skut- och varvsepoken.
Många människor arbetade frivilligt på varvet för att göra henne färdig och 1 maj 1982 invigdes hon i Kungshamn med pompa och ståt!
Några år senare, 1988, seglade hon, liksom Elida II, till Norge, där hon sedan seglade som norska Elida fram tills 1995, då hon gjorde en turné i Stockholm under namnet Victoria af Stockholm.
Men 1998 var hon tillbaka i Norge under namnet Elida igen och seglade så tills 2002, då certifikaten drogs in. Frågan om hennes framtid var först ett bekymmer, men så småningom såldes hon och byggdes om till behandlingshem för missbrukare i Danmark.
Korta fakta
Rigg: 3-mastad slätskonare
Längd: 31 m (vattenlinje/lpp: 26 m)
Bredd: 6,4 m
Djupgående: 3 m
Deplacement: 220 ton
Segelarea: 400 m2
Masthöjd: 25 m
Maskin: Volvo Penta, 260 kW
Fart: 9 knop
Kojplatser: 52
Elida IV
Elida IV byggdes på GVA i Göteborg vintern 1987-88. Den hade en kraftig konstruktion med tydliga drag från Elida II och III, men med nya tidens krav på säkerhet och utrustning. Fartyget ritades och konstruerades av Fartygskonstruktioner AB i Uddevalla i samarbete med Elidas besättning och var färdigbyggt i maj 1988.
Fartyget klassades som skolfartyg i oceanfart, med passagerarcertifikat i stor kustfart. Riggtypen var från början något som kallas Bermudabarkentin, eller toppsegelskonare, men idag är hon omriggad till en ketch med avsevärt högre masthöjd.
Hon såldes 2007 till Ungdom med Uppgift (YWAM) England.
Korta fakta
Rigg: ketch
Längd: 32,8 m (vattenlinje/lpp: 27,5 m)
Bredd: 6,8 m
Djupgående: 3 m
Deplacement: 230 ton
Segelarea: 500 m2
Masthöjd: 32,8 m
Maskin: Cat 3408, 330 kW
Fart: 10 knop
Kojplatser: 52