Elida V är en toppmodern performance megayacht och i och med sjösättningen av denna ketchriggade skönhet inleddes en helt ny epok i Elidas historia.
Den gamla skutmodellen, som hade följt med sedan organisationen startades 1963, byttes då ut mot mer moderna segelbåtslinjer – även om det samtidigt finns vissa likheter med Elida I.
Drifts- och underhållskostnader har sänkts avsevärt i och med den nya modellen och miljövänlighet har blivit en viktig prioritet. Tack vare moderna material och konstruktionsprinciper har det nya fartyget prestanda i klass med tävlingsbåtar.
Med sin 45 meter höga mast väcker Elida V nyfikenhet och uppmärksamhet var hon än kommer och många dras till fartyget för att få veta mer om konstruktionen och syftet.
Korta fakta:
Längd: 40 m / 131 fot
Bredd: 7,7 m
Djupgående: 4 m
Riggtyp: ketch
Masthöjd: 45 m resp 32 m
Deplacement: 95 ton
Segelarea: 800 m2 i krysstället
Maskin: Volvo Penta 310 hk
Byggd: 2003-2007, SwedeShip Composite, Hunnebostrand
Byggnationen av Elida V
Interiörer
Segling
Diverse
Elida V är ritad och konstruerad av tre parter: Danish Yacht Design, Coriolis AB samt Elida AB. Beräkningsunderlaget har gjorts av High Modular.
Allmänna fakta
• Signalbokstäver: SEMW
• IMO-nr: 9443190
• Antal passagerare i E-område: 60
• Antal passagerare i B-område: 36
• Skolfartyg: max 36, varav max 12 passagerare
• Total längd/Loa: 40,005 m (131 ft)
• Tonnage, brutto: 156 (volym)
• Tonnage, netto: 46 (volym)
• Längd i vattenlinje/Lvl: 35,3 m
• Bredd/B: 7,70 m
• Djupgående/D: 4,00 m
• Deplacement/Depl: ca 95 ton (light ship)
• Kölvikt: ca 43 ton
Volymer
• Bränsletank, SB: 1,7 m3
• Bränsletank, BB: 1,7 m3
• Färskvattentank: 2 x 550 l
• Svartvattentank: 1,7 m3
• Gråvattentank: 1,7 m3
• Spilloljetank: 0,1 m3
Vävar/Laminat/Lim
• Glasfibermattorna är multiaxiella och tillverkade i S- och E-glas
• Vid större punktlaster används kolfiber och andra specialfiber
• Vinylester Dion 9100-800 används i skrov och däck
• Polyester Hydrex 200-800 används till invändig struktur, däckshus mm
• Divilette NQG1 HV-lim för Divinycell HD-kvalité
• Divilette SQ-lim för Divinycell H-kvalité
• Utvändigt laminat: 2 x CSM 225 g, 5 x DBLT 850/100 g
• Kärnmateriel (Divinycell): HD-250 45 mm (botten + 75 mm över KVL och vid förstärkningar vid fribordshörn och däck), H-130 50 mm (fribord och däck)
Framdrivningsmaskin
• Volvo Penta D6 310, miljödiesel
• 6 l digitalt styrd dieselmotor 310 hk
• Klassad motor med följande utrustning:
– Monterad i rostfri A-60 klassad låda
– Torra avgaser som följer trunken upp i riggen
– Flexibel motorupphängning och fast växel
– Växel Mekanord 270 6:1 med förlängd dragstång för flöjning av propeller
– Vattensmord rostfri hylsa och Hunnested fyrbladig propeller 945 mm dia.
På huvudmaskin finns följande utrustning monterad:
• 1 st länspump 2,5-tums impeller 30 m3/h
• 1 st brandpump Desmi centrifugalpump 25 m3/h
• 1 st generator 24 V DC 100 A
• 2 st bottenventiler – en för kylvatten och en för brandpump
• 1 st överbordsventil för kylvatten ut, samt 1 st utlopp för smörjning av axel
I ”vattenrummet” på styrbord sida om maskinrummet finns:
• 1 st ENWA watermaker som ger 5 000 l/dygn
• 1 st vattenpump för färskvatten
• 1 st Pulsonex Värmepanna
• 1 st CumminsOnan 4 kW generator
• 1 st ringpump till sprinklersystem med batteribackup för 30 min drift
• 1 st tank med Softonex tillsatsmedel för lågtrycksdimma
Nödpumpar
På var sida om plattformen akterut sitter 1 st nödlänsmotor respektive 1 st brandpump, manuell start med kapacitet 30 m3 respektive 25 m3. Självevakuerande Desmipumpar med Hartzmotorer. Brandpumpen kan dessutom driva sprinklern.
Generell elbeskrivning
I en tid av ökande strömförbrukning har vi skapat en strömsnål installation.
I segelläge använder vi LED-ljus i hela fartyget med extremt låg förbrukning.
Den dagliga elförbrukningen täcks till 70-80 procent av solceller (placerade på däckshustaket); vid högre förbrukning laddas batterier via generator alternativt laddning från land.
Batterier
• 2 set batterier 600/300 A/h
• 1 set nödbatterier för navigation 240 A/h, placerade i anslutning till navigationskonsolen
• 1 set nödbatterier radio 150 A/h, placerade uppe på däckshuset
Laddning
• 10 solcellsplattor, som i snitt ger 24 V, 20 kWh/dygn
• 1 generator huvudmaskin 100 A/h
• 1 generator 80 A/h
• 1 laddare 220 V landström 120 A/h
• 2 laddningsrelä till nödbatteri
Riggen
• Riggen består av stormast samt mesanmast, tillverkade i eloxerad aluminium med roddar i rostfritt stål. Hela riggen är beräknad med säkerhetsmarginal maxlast x 2,25.
• Bommarna är av typen ParkAveny, vilket innebär att de är väldigt breda för att fånga upp seglen på ett säkert sätt
• Förseglen är av manuell rulltyp
• Stor- och mesansegel är av hellattad typ; duken är en Spectraduk, som ger låg vikt, stabil form och extrem lång livslängd
• Ett vinschpaket med 4 st stora Harkenvinschar midskepps utgör själva ”motorn” i seglingen och ligger perfekt placerat för att ta emot en snabb order.
Köl
Köllådan är tillverkad av fartygsstål grad A, fylld med bly, blästrad och målad.
Den är bultad i fartygsskrovet med 36 st M30 bult, samt är fastlimmad med Sikaflex.
Roder
Rodret är ett frihängade spadroder, tillverkat i aluminium och lagrat i skrov och däck. Det manövreras med två handpumpar.
Rodret är tillverkat på Svendborgs Skipsveft, Danmark.
Styrmaskin Tenfjord.
Navigation
• 1 st radar blackbox med kartplotter och 4 st flatskärm, Transas och Furuno
• 1 st radar radomantenn, Furuno
• 1 st standardkompass Aklass, Lyth
• 2 st magnetkompass vid styrplatserna, B klass, Silva
• 1 st DGPS, SAAB
• 1 st AIS, SAAB
• 1 st ekolod, Furuno
• 2 st pejlskivor
• 1 st vindinstrument, Tacktic
• 1 st Voyage Disc Recorder, ”svarta lådan”, Furuno
• 2 st fasta VHF DSC, Furuno
• 3 st hand-VHF, McMurdo
• 1 st flygradio 121,5, Icom
• 1 st kortvåg/mellanvåg DSC, Furuno
• 1 st Inmarsat C, Furuno
• 2 st Epirb
• 1 st SART
• 1 st Navtex, Furuno
• 1 st GPS för radioutrustning, Furuno
• 2 st PA-system för säkerhetsmeddelanden, Furuno
Bärgningsutrustning
• 6 st 12-mannaflottar, Viking, placerade på akterdäck vid belyst livbåtstation
• 1 st rescuebåt (4,5 m) SOLAS-godkänd Valiant RIB med 25 hr utombordsmotor
• livbälten för 70 vuxna samt 10 barn, försedda med ljus
• 8 st livbojar, varav 2 med rök och ljus, samt 2 med enbart ljus
• 2 st linkastare
• 12 st livbåtsljus/nödsignaler
För att läsa konstruktören Jackob Vierös egna ord om Elida V, klicka här.
Så här säger konstruktören om Elida V:
Elida V är inte en skuta. Hon är vad man kallar en ”performance megayacht” – alltså en mycket stor och snabbgående segelyacht. Den är mer modern än klassisk, den är nytänkande, den är banbrytande – den är framtiden!
Elida V kommer att bli världens första glasfiberfartyg som får segla med många passagerare på alla världens hav. Glasfibern valde vi på grund av dess styrka i förhållande till dess vikt. Elida V är något större än Elida IV, men väger bara ungefär hälften och det är här vi ska leta efter den fart vi har utlovat.
Inspirationen är inte helt överraskande hämtad från de många Volvo Ocean Race-projekt som vi [Danish Yacht Design] har varit med om att assistera under årens lopp.
Skrovet har allt det ett modernt skrov ska och bör ha med avsikt på prestanda och lättmanövrerbarhet. Fartyget är faktiskt ultramodernt i hela sitt tänkande. Hon är och blir en pärla. Som arkitekt skulle jag vilja visa detta för min omgivning.
Elida V blir stor – hon blir enorm! Egentligen inte så mycket större än Elida IV, men återigen, eftersom hon skapas mer som segelyacht än skuta, kommer dess proportioner att se annorlunda och mycket iögonfallande ut. Det kommer att lysa kraft om henne.
Inte en, utan två master som nätt och jämt kommer under Älvsborgsbron, lämnar utrymme för en enorm segelyta, som framför allt på öppna vinklar och undanvind ger fartyget en fartpotential som inte många båtar matchar.
Under däck är kontrasten mellan en typisk megayacht och Elida V slående. Marmorgolv, läder och mahogny är utbytt mot just ingenting. Fatyget är även under däck apterat som en racerbåt. I detta fall är det dock inte racerbåten som har varit inspirationskällan, utan klassiska skolfartyg, som med minimal lyx fokuserar på det enda viktiga: havet, resan och gemenskapen. Där lyxbåten har komfort, har vi i designteamet istället tänkt på säkerhet, fysiskt lagarbete och enkelhet.
Även under däck kommer båtens storhet till beskådning. Visa mig den megayacht som kan ha mer än hundra människor församlade i samma utrymme. Svar: Elida V.
Elida V blir ett spektakulärt och helt säkert välkommet möte längs Sveriges kuststräcka, liksom andra och mer kontinentala kuster.
Det är en mäktig känsla att förklara för människor att detta fartyg kommer från ens ritbord. Ännu mäktigare blir dock känslan att i 15 knops vind sitta på fördäckets läsida och titta på skepp som möter hav i total stillhet och overklig fart.
/Jacob Vierö, skeppskonstruktör, Danish Yacht Design, Danmark